Adakalanya apabila kita menghadiri solat Jumaat di masjid-masjid atau surau-surau di negara-negara di mana umat Islamnya wujud sebagai kaum minoriti, kita akan dapati solat Jumaat mereka dihadiri oleh bilangan jemaah yang kurang dari 40 orang. Maka dalam suasana ini bagaimanakah hukum solat Jumaat tersebut mengingatkan kepada pendapat masyhur tempatan yang mengatakan bahawa bilangan minimum bagi jemaah solat Jumaat adalah 40 orang ?
Dalam hal ini penulis tidak akan membicarakan hukum solat Jumaat yang
dihadiri kurang daripada 40 orang tetapi sebaliknya akan mengupas dasar rujukan
bilangan 40 itu sendiri. Pendapat yang mengatakan bahawa jumlah minimum jemaah
solat Jumaat adalah 40 orang adalah berdasarkan kepada hadith berikut ini:
Abdurrahman bin Ka'ab menceritakan bahawa apabila ayahnya
mendengar seruan azan hari Jumaat, dia mendoakan rahmat untuk As'ad bin
Zurarah. Maka aku (Abdurrahman) bertanya kepada ayahku: Apabila engkau
mendengar seruan azan lalu mengapa engkau mendoakan rahmat untuk As'ad bin
Zurarah ?
Jawab ayahku: Kerana dialah yang pertama kali melakukan
solat Jumaat bersama kami di Hazm Annabit, terletak di tanah berbatu Bani
Bayadhah, iaitu di Naqi'ul Khadhamat.
Aku bertanya: Berapa orang (yang hadir) ketika itu ?
Hadith di atas dijadikan sumber rujukan oleh pihak yang berpendapat bahawa
jumlah minimum bagi jemaah solat Jumaat adalah 40 orang. Walaubagaimanapun
pengkajian mendalam oleh ahli-ahli hadith serta fiqh mendapati bahawa hadith di
atas tidak boleh dijadikan sumber patukan hukum 40 orang sebagai bilangan
minimum kerana hadith tersebut hanya menyatakan jumlah jemaah yang hadir dan
tidak pula membatasi jumlah tersebut. Justeru itu hadith di atas tidak boleh
dijadikan hujah bagi menghadkan bilangan minimum jemaah bagi satu-satu solat
Jumaat yang dilaksanakan. Imam asy-Shaukani menulis: Bahawa tidak ada
pengertian di dalam hadith di atas untuk mensyaratkan 40 orang, sebab kisah di
atas adalah satu kejadian yang terjadi secara kebetulan. Telah ditetapkan dalam
ilmu usul bahawa kejadian secara kebetulan tidak boleh dijadikan hujah untuk
hal-hal yang bersifat umum.[6]
Selain itu pihak yang menghadkan jumlah minimum 40 orang juga merujuk
kepada atsar sahabat berikut ini, di mana Abdullah ibnu Mas'ud radiallahu-anhu
telah diriwayatkan berkata:Kami solat Jumaat bersama Nabi
sallallahu-alaihi-wasallam dan aku (Ibnu Mas'ud) adalah orang terakhir yang
datang sedang jumlah kami adalah 40 orang laki-laki.[7] Atsar
ini juga tidak boleh dijadikan rujukan tepat kerana ia hanya menceritakan
secara kebetulan bahawa jumlah jemaah adalah 40 orang dan bukannya pula
mensyaratkan jumlah minimum 40 orang.
Apa yang benar dalam hal ini adalah - tidak ada jumlah minimum bilangan
jemaah yang disyaratkan oleh syari'at bagi mensahkan sesuatu solat Jumaat itu.
Dalam beberapa riwayat-riwayat lain jelas tertera bahawa solat Jumaat pernah
didirikan di zaman Nabi sallallahu-alaihi-wasallam dengan jumlah yang kurang
dari 40 orang.[8]
Pernah sekali suatu rombongan perdagangan dari Syam tiba di kala Nabi
sallallahu-alaihi-wasallam sedang memberi khutbah solat Jumaat lalu para jemaah
terus keluar dan menuju kepada rombongan tersebut sehingga yang tertinggal di
masjid hanya 12 orang sahaja. Solat Jumaat itu diteruskan dengan jemaah yang 12
tersebut tanpa apa-apa halangan atau pembatalan dan tidak pula diulangkan.[9]
Yang sahih adalah - apabila sahaja sesuatu solat Jumaat itu menepati
syarat-syarat jemaah, iaitu ada imam dan ada makmum, maka itu adalah mencukupi
sebagai syarat sah solat tersebut. Imam asy-Shaukani menganalisa: Ketahuilah,
tidak ada landasan dalil untuk mensyaratkan jumlah 80, 30, 10, 9 mahupun 7
orang, begitu pula sahnya Jumaat hanya dengan satu orang sahaja. Pihak-pihak
yang menganggap sahnya Jumaat hanya dengan 2 orang sahaja beralasan bahawa
jumlah ini adalah berdasarkan hadith dan ijma'. Mereka berpendapat tidak ada
dalil yang mengsyaratkan jumlah tertentu padahal jemaah dalam solat apajua
sudah sah hanya dengan 2 orang, tidak ada perbezaan antara solat Jumaat dan
solat jemaah. Dan tidak ada nas dari Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam
bahawa solat Jumaat tidak sah kecuali dengan jumlah sekian-sekian orang.
Pendapat inilah yang paling kuat dan rajih menurut saya.[10]
Prof. Dr. Wahbah Zuhaili juga telah menulis: Jelas kepada pengarang
bahawa sembahyang Jumaat perlu kepada perhimpunan jemaah. Apabila tercapai
jemaah yang ramai mengikut kebiasaan maka diwajibkan sembahyang Jumaat dan
hukumnya adalah sah. Dan tidak terdapat nas yang jelas yang mensyaratkan
bilangan tertentu tetapi jemaah adalah syarat yang disepakati semua ulama' bagi
sembahyang Jumaat kerana sudah maklum di dalam syara' bahawa jemaah itu
terdapat ketika sembahyang.[11]
Kesimpulan dalam perbicaraan ini adalah bahawa tidak ada jumlah minimum
jemaah yang perlu untuk dijadikan syarat sah solat Jumaat. Asal sahaja dalam
sesuatu perhimpunan itu menepati syarat jemaah, iaitu ada imam dan ada makmum
maka itu adalah memadai. Sudah tentu semakin ramai jemaah semakin afdal solat
tersebut tetapi ini adalah sekadar keutamaan dan bukan syarat ketetapan. Oleh
itu seseorang yang menyertai solat Jumaat yang dihadiri oleh bilangan jemaah
yang kurang dari 40 orang, samada di seberang mahupun di tanah air, maka
solatnya itu beserta solat para jemaah lainnya adalah tetap sah.
___________________________________________________________
[5]
Maksud hadith dari Sunan Abu Daud - no: 1028 , dinilai hasan oleh
Imam Ibnu Hajar al-Asqalani, Nail-ul-Authar, 3/535.
[7]
Maksud atsar sahabat riwayat Imam al-Baihaqi dari Nail-ul-Authar, 3/537 ,
dikemukakan oleh Imam asy-Shaukani tanpa membicarakan status kekuatannya.
Sebagai analisa, Prof. Dr. Wahbah Zuhaili ada mengemukakan sebuah atsar
berlainan yang juga berasal dari Abdullah ibnu Mas'ud yang menerangkan bahawa
jumlah minima jemaah solat Jumaat adalah 40 orang dan tidak sah jikalau jumlah
ini dikurangi. Walaubagaimanapun atsar ini yang diriwayatkan oleh Imam Baihaqi
tidak dikemukakan sumber rujukannya dan ia juga tidak dijadikan dalil pegangan
oleh Dr. Wahbah Zuhaili sendiri. Lihat kitab beliau - Fiqh dan
Perundangan Islam, 2/295.
[8]
Kajian lanjut terhadap riwayat-riwayat ini, sila lihat buku Solat
Jumaat: Sejarah dan Tatacara Perlaksanaannya, ms 113-124 oleh A.
Chodri Romli, terbitan Al-Hidayah, M'sia, 1994.
[9]
Maksud pengajaran hadith dari Sunan Tirmizi - no: 3365, dikemukakan
sebagai hujah oleh Prof. Dr. Wahbah Zuhaili - Fiqh dan Perundangan
Islam, 2/294 dan A. Chodri Romli - Solat Jumaat: Sejarah dan
Tatacara Perlaksanaannya, ms 27-28.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan